HTML

Art BLOKK

Az Art BLOKK Galéria azzal a céllal jött létre, hogy az 1990-ben alapított, nagy múltú Várfok Galéria szakmai tapasztalatából építkezve egy időszaki művészeti projektet képviseljen egy új generációs bevásárlóközpont épületében. A Corvin kereskedelmi központ kezdeményezésére elindított projekt a Várfok Galéria és fiókgalériája, a Spiritusz Galéria révén - a neves mesterektől kezdve a legfiatalabb tehetségek izgalmas, friss és karakteres művein át - a kortárs képzőművészet széles spektrumát képviseli. Egyik elsődleges célja, hogy a kortárs művészet „rajongóinak” számát egyre gyarapítva, minél szélesebb rétegekkel megismertesse és megszerettesse a jelenkor izgalmas vizuális megnyilvánulási formáit. Az Art BLOKK blogja e kezdeményezés mindennapijairól ad hírt... Nyitva: hétfő-péntek 13-21, szombat 10-21, vasárnap 10-19

42

Art BLOKK 2011.01.04. 18:19

Mint arról már korábban is szó esett, Martin C. Herbst alkotásaihoz rendhagyó technikákat alkalmaz (19-es bejegyzés). Az osztrák művész portré-sorozatait nem hagyományos vászonra, hanem alumínium lemezekre festi, legújabb művein pedig a képek hátulról való színes megvilágításával kísérletezik: ezzel a művek térben kitágulnak, a színek még intenzívebbé válnak. A különböző színű neoncsövek segítségével egyes árnyalatok felerősödnek, míg mások háttérbe szorulnak, így változnak a néző képről alkotott impulzusai. Ez főleg Herbst sorozatait tekintve válik szemmel láthatóvá, ahol a hasonló módon megfestett portrék a színes fények hatására egészen eltérő hangulatokat, érzéseket váltanak ki.

Kép adatai: Martin C. Herbst: ReRe 2.V.12 (Parmigianino után) - olaj, alumínium, színes fénycső; 140x100 cm - 2006/9

Szólj hozzá!

41

Art BLOKK 2011.01.03. 22:44

feLugossy László és Szirtes János, a két, festészetüket tekintve eltérő, gondolkodásmódjukban azonban igen hasonló művész számos közös akciót, performanszot hozott létre az évek során. 2003-ban a Várfok Galéria Várfok- és XO Termében egyszerre állított ki a két művész és ennek keretén belül egy újabb közös akciót hajtottak végre: feLugossy és Szirtes újhagymákat dedikáltak, amit aztán a Várfok utcában összegyűlt látogatók elvihettek, mint egy-egy darab autentikus művészeti alkotást.

Címkék: performansz

Szólj hozzá!

Hozzávalók egy műhelyhez

Art BLOKK 2011.01.02. 09:51

A Várfok Galéria és „filiáléinak” (Spiritusz Galéria, Art BLOKK), azaz a Várfok Galéria Csoport működése mögött egy egész csapat komoly és összehangolt munkája  fedezhető fel. Bár az egykori nevén Várfok 14 Műhelygalériaként ismert egység arculata sokban változott az elmúlt húsz évben, a Várfok Galériában valójában folyamatos műhelymunka biztosítja a számtalan kiállítás és esemény zökkenőmentes lebonyolítását. A „műhelyben” a művészettörténészek szorgalmaskodásait a Galéria szülőatyjának mindent látó gondos tekintete egyengeti és felügyeli.

Szalóky Károly, a Galéria tulajdonosa és abszolút vezetője, a Galéria motorja és lelke. Figyelmét nem kerülheti el semmi, főleg ha vezérelvén, a „germán rend betartásán” esik csorba – akkor van igazán ne mulass.
Kálmán Borbála, a tulajdonos Várfok Galériabeli egyik jobb keze, Kovács Krisztina a másik. A két művészettörténész végzettségű hölgy felel minden egyes részletért, legyen szó ferde képről vagy komoly hangvételű hírlevélről. A „germán rend” őrzői védői, de néha kénytelenek megszólalni neo-latin (francia, olasz) vagy angol nyelveken is.
Iványi Bianca, a 2007 óta működő Spiritusz Galéria jelenlegi vezetője, a Várfok Galéria által pártolt kortárs fiatalok képviselője, akikre – betartva az „anyaintézmény” vezető elveit, árgus szemekkel vigyáz.


Góber Eszter és Kosinsky Richárd, két fiatal végzős művészettörténész választatott ki a totyogó korú Art BLOKK csapatának tagjaiként, és – még mindig az „anyaintézmény” szigorú felügyelete alatt – igyekeznek nap mint nap érdekességekkel szolgálni a blogot olvasóknak és feltárni izgalmasabbnál izgalmasabb részletet a Csoportról és a művészekörökről.

A szorgos műhelymunka rengeteg odafigyelést igényel természetesen, de változatos feladatait tekintve egy biztos: ha valamire nincs idő, az hátradőlni, hiszen nap mint nap érkeznek az új kihívások.
A Várfok Galéria Csoport, egy hasonlóan izgalmas jövőben reménykedve kíván Önöknek boldog új évet! Reméljük, lesz alkalmunk hamarosan személyesen is találkozni a Csoport valamelyik helyiségében!  

Szólj hozzá!

40

Art BLOKK 2010.12.31. 11:34

Szalóky Károly, a Várfok Galéria vezetője hivatását tekintve nem csak galériatulajdonos. 1995-óta hivatásos Korlátozó, melyet a Várfok Terem előtt lévő korláton számára megjelölt helyen, teljes korlátozói hatalmával élve gyakorol – jelen esetben korlátoz. Arra a kérdésre, hogy pontosan mit is korlátoz nem tudunk biztos választ adni – talán a korlátot, de nem akarjuk behatárolni a lehetőségeket.

Címkék: korlátozó

Szólj hozzá!

39

Art BLOKK 2010.12.30. 11:09

Rozsda Endrét 1964-ben Copley-díjjal tüntették ki: a világ egyik legjelentősebb szürrealista művészeti gyűjteményének tulajdonosai - William és Norma Copley - által alapított díj zsűrijében olyan nevek működtek közre, mint Marcel Duchamp, Max Ernst, Man Ray, Hans Arp vagy Sir Herbert Read.

 

 

 

 

 

A kép adatai: Rozsda Endre: Kristályosodó város / cca 1966 - 67x55 cm - olaj, vászon - magántulajdon

Szólj hozzá!

38

Art BLOKK 2010.12.28. 17:40

Nádler István a 2000-es évek első felében készített ún. fekete képei egy különleges csoportját képezik művészetének. E meleg, kékes csillogású elefántcsontfeketével festett műveken megnő a gesztus szerepe, mely dinamizmusa által betölti és uralja a képek terét. A háttér feketéje gyakran mély kékkel egészül ki, ami fokozza a művek transzcendentális jellegét. A sorozatok tulajdonképpen pusztán monokromitásukkal válnak el a korábbi illetve későbbi élénk színezésű művektől, műcsoportoktól, hiszen Nádler egész munkássága alatt mélyen meditatív jellegű műveket alkot, melyek összefüggenek; az egy színre ledukált festmények viszont egyfajta végletet jelentenek az életműben: a tiszta spiritualitás, a mindent elnyelő fekete üresség tereivé válnak, mely után a művész ismét felfedezhette a színek erejét.


A kép adatai: Nádler István Nr.10 - 2002, 140x120 cm, olaj - vászon - magántulajdon

 

Szólj hozzá!

37

Art BLOKK 2010.12.27. 22:07

A Spiritusz Galéria egyik fiatal művésze, Mayer Hella meseszerű, olykor szürreális festői világának egyik legújabb alkotása a Farkas a jégen című mű. A három részből álló festmény mind a szereplőkkel, mind a narratívával a Jó és a Rossz harcának komplex és kreatív értelmezését kínálja: itt semmi sem egyértelműen jó vagy rossz, mint ahogy ezt a mesékben megszokhattuk; a plexi alappal pedig tovább fokozódik a környezet idegenségének, a jég hidegségének érzete, sőt ebben a sikamlós világban bármi könnyedén felcserélődhet.
A sorozat az Impulso című csoportos kiállításon szerepelt először, ahol a Spiritusz Galéria fiatal alkotói a Várfok Galéria egy-egy művésze előtt tisztelegtek – Mayer Hella El Kazovszkijnak állított emléket.

 

 

 

 

 

 

Kép adatai: Mayer Hella: Farkas a jégen I-III. - olaj, plexi; 41 cm - 2010

Szólj hozzá!

Ízelítő a Várfok Galéria "Bestiáriumából"

Art BLOKK 2010.12.24. 15:25

A középkori ember vallásos világnézetével átitatva írta le, osztályozta az állatokat, valóságosakat és elképzelteket egyaránt az ún. bestiáriumokban. E „tudományos” munkákban a leírások az élőlények pozitív, illetve negatív tulajdonságait ecsetelték, a hozzájuk kapcsolódó képzeteket, tanmeséket írtak le. A művészek alkotáskor sokszor fordultak ezekhezez a korabeli dokumentumokhoz, és ültették át őket munkáikba.
A bestiáriumok használata ma már nem tartozik szokásaink közé. Mégis izgalmas kiindulópontként kínálkozik egy virtuális körbetekintéshez a Várfok Galéria művészkörén belül, így az ünnepek alkalmával. Ilyenkor gyakran előkerülnek állatos regék, mesék –, következzék hát egy rendhagyó tárlatvezetés, mely során néhány példával megpróbáljuk illusztrálni, milyen sokféleképpen kerülnek elő ezen lények a kortárs alkotásokon. De ne feledjük, a bestiáriumok nem a valóság hű tükrözésére törekednek!

Kezdjük a madaraknál, a könnyedség, szabadság megtestesítőinél. Bár El Kazovszkij legtöbb művén a vándorállatnak jut kitűntetett szerep (10-es bejegyzés), a hattyú alakjával is többször találkozhatunk képein (A piros felhő II – Én és a hattyúm II); kecsessége, hófehér alakja mintegy ellenpontja a művész sokszor sötétes színvilágának, ugyanakkor a hattyú nem feltétlenül pozitív szereplő, hiszen épp ártatlansága miatt befolyásolható – és sokszor azonosítják a hiúsággal is.
Csiszér Zsuzsi művein keresztül az emberi természetet kutatja, női mivoltát mint festőnő, anya, vagy a nő társadalmon belül betöltött szerepét, annak a médiákon keresztül közvetített, bennünk élő képét. A … vagy lehetnék fűben csücsülő majom című festményén egy nem megszokott „énképpel találkozunk”. Az intenzív színezésű növényzetből kikukucskáló majom az emberi lét kiszámíthatatlan eshetőségeire figyelmeztet. Szotyory László misztikus táján átsuhanó, vadászó Fekete párduca ugyan baljóslatú, finom vonalaival, puha festésmódjával mégis feledtetni tudja a nézővel a nagymacska veszélyességét.


A fenyegetettség mellett az embert igencsak foglalkoztató kérdés az elmúlásé. Françoise Gilot-nál A Főnix elszáll című művén az önmagát elégető, majd poraiból újjászülető főnix tovaszáll, a halál utáni élet reménységét adva ezzel. Rozsda Endre A lepke elszáll című képén nem közvetlenül, de felidézi e mélyen gyökerező képzetet, miszerint a lepke lélek-szimbólum, így e műben is benne rejlik az újjászületés gondolata.
Győrffy László művein nem éppen az ember számára kedves állattípusok jelennek meg, így például a művészetében gyakran megjelenő férgek viszont a – már az életben megkezdődő, feltartóztathatatlan – pusztulásra, elmúlásra figyelmeztetnek. A festő Revol című művén efelől nem támad kétség.
 

A valóságos élőlények mellett a képzőművészetben legalább ilyen fontos szerepet töltenek be az képzeletbeli lények. Rácmolnár Sándor egyedi printjein a sárkányszerű alak az egyik többször visszatérő alak, de riasztó külsejét a művész úgy formázza át, hogy játékosan váljék főszereplőjévé a kompozícióknak.
A modern korban is születnek ám „keveréklények”, saját különleges képességeiket önzetlenül az emberiség megmentésére fordító szuperhősök; ilyen a Pókember, aki Sebastian Weissenbacher művén (Pókember szolgálaton kívül) tűnik fel – természetesen a művész ironikus beállítottságához hűen éppen fekve, semmittevőn. Egy másik érdekes hibridlény aatoth franyo Éhes croissant-ja: a francia leveles kifli egyik csücskénél feltűnő, különösen veszélyes fogazatú lény arckifejezése nem sok jót ígér az óvatlan reggeliző számára.
 

A kutya és a farkas alakja különösen fontos szerepet tölt be a művészetben. Számtalan formában találkozhattunk már ezen állatokkal, hol félelmetes, hol barátságos, segítő arcukat mutatva az emberiségnek. Mulasics László Vadászkutyáin az ókori mitológiából ismert, ugyanakkor csillagképeket is megtestesítő nevekkel párosítja a kutya alakját, felfűzve őt Artemisz, a vadászat istennőjének történetére. Herman Levente pedig különleges megoldással él Zóna 11 – Alapítók című képén: egy konkrét ókori szobor képét építi bele a műbe. A két alak, Romulusz és Rémusz mellett a mocsaras tájban elrejtve figyelmes szemlélés után kirajzolódik az ikreket tápláló – és ezzel megmentő – anyafarkas alakja, jelképezve ezzel az emberi fantázia határtalanságát is, melynek egyik fő táplálója maga a természet.

A Várfok Galéria, a Spiritusz Galéria és az Art BLOKK munkatársai e kis bemutatóval kívánnak minden kedves olvasójuknak, látogatójuknak kellemes ünnepeket!
 

Képek adatai (fentről lefelé):

El Kazovszkij: A piros felhő II. - Én és a hattyúm II. (magántulajdon); Csiszér Zsuzsi: ...vagy lehetnék fűben csücsülő majom; Szotyory László: A feketepárduc (magántulajdon); Francoise Gilot: A Főnix elszáll (magántulajdon); Rozsda Endre: A lepke elszáll (magántulajdon); Győrffy László: Revol; Rácmolnár Sándor: Esőcsináló; Sebastian Weissenbacher: Pókember szolgálaton kívül (magántulajdon); aatoth franyo: Éhes croissant; Mulasics László: Vadászkutyák I.; Herman Levente: Zóna 11 - Alapítók

Szólj hozzá!

36

Art BLOKK 2010.12.24. 12:18

Az Art BLOKK és a Várfok Galéria boldog és békés Karácsonyi Ünnepeket kíván Önöknek!


Kép adatai: Aatoth franyo - A Mikulás szürke agysejteket hoz a gyerekeknek

Szólj hozzá!

35

Art BLOKK 2010.12.23. 13:43

A Várfok Galéria, állandó művészkörének nemzetközi követelményeknek is megfelelő, színvonalas képviselete érdekében számos olyan projektet indított már az elmúlt 20 évben, mely a kiállítások mellett igyekeztek „kiegészítő eszközként” népszerűsíteni a kortárs művészetet. A „Várfok Füzetek” mellett (24-es számú bejegyzés) a digitális  információs áramba becsatlakozva – az esetleg elmulasztott vagy újraélni kívánt - megnyitókról és a Galériához kötődő legfrissebb eseményekről rövid videók is megtekinthetők az interneten, a Várfok Galéria honlapján: http://www.varfok-galeria.hu/index.php?mi=kiallitas-video&menu=kiallitas, illetve a Várfok videó megosztó portálján is elérhetőek: https://www.youtube.com/user/varfokgallery. A videók a megnyitókon kívül ízelítőt nyújtanak például bizonyos vásárokon való szereplésekről (Cologne Fine Art, Budapest Art Fair…),  így mozgóképek formájában is követhetővé válnak a Várfok Galéria mindennapjai.

Címkék: videó

Szólj hozzá!

34

Art BLOKK 2010.12.22. 18:05

A képzelet, álmok valósággá válása, valósággá tétele a festményeken keresztül – ez Szotyory László művészetének egyik főbb irányvonala. A gyakran filmek, képek, műalkotások hatására született festmények Szotyory alkotásaira jellemzően rendkívüli könnyedséggel, visszafogott színvilággal – olykor csak néhány szín különböző árnyalataival játszva – egy lehetséges világ színtereit hivatottak felvonultatni. Egy olyan környezetbe vonják be a nézőt, ahol az „idill” természettől fogva adott, nem pedig feltételes.



 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

A kép adatai:
Villa Doria I. - 2010, olaj - vászon, 120x100cm

Szólj hozzá!

33

Art BLOKK 2010.12.21. 17:55

A Várfok Galéria 2010-ben komoly változásokon ment keresztül, hiszen a régebbi Várfok és XO Termek 2011. január végétől egy teremben egyesülve képezik majd a Várfok Galériát, az I. kerület Várfok u. 11-es szám alatt, a régi XO helyén. A majd 300 négyzetméteressé kibővülő Galéria az átalakítások következtében egyelőre „próbaüzemben” működik: technikailag elkészült, de csak előzetes bejelentkezés után tudja fogadni a látogatókat, amit a galeria@varfok-galeria.hu e-mail címen, illetve +36 30 562 2772-as telefonszámon lehet jelezni. Az ünnepek alatt a Várfok Galéria december 24-27. és december 31-január 3. között zárva tart.

A Galéria 2011. január 25-től a megszokott nyitva tartási szerint (kedd-szombat 11-18 óra között) újra szeretettel vár minden kedves érdeklődőt!

Szólj hozzá!

32

Art BLOKK 2010.12.20. 15:25

Tóth Szilvi, a Spiritusz Galéria Amszterdamban élő fiatal fotóművésze legújabb sorozatában a rejtőzködés, átalakulás témáját veszi górcső alá – a mai digitális világra reflektálva, amelyben szinte mindenki rendelkezik fényképezőgéppel, s melynek következtében megváltozott viszonyunk a fotóhoz.
A legtöbben azért „kattintgatnak”, hogy ne csupán megörökítsék a „tökéletes” pillanatot, hanem azt minél többekkel, lehetőleg közösségi oldalakon, meg is osszák. Ezzel a sokszor felületes és exhibicionista hozzáállással szemben vannak, akik kreatívabb megoldáshoz folyamodnak: álarcot veszek fel, hogy képeiket ne lehessen beazonosítani, felhasználni – vagy pedig talányos találgatásokra és többletjelentésekre bírják az erre fogékony „játékost”.
Tóth Szilvi nemcsak saját magára, hanem környezetére is maszkot ölt, hogy kompozícióin a jól ismert hétköznapi tárgyakat, természeti elemeket és a befogadót ilyen játékos párbeszédre, „bújócskára” hívja, és újabb értelmezést adjon nekik így – októberi nagy sikerű tárlatán a Spiritusz Galéria látogatói kollektíve e játék részeseivé válhattak!

A kép adatai: Tóth Szilvi: Hide and Seek 1 - lambda print, dibond lemez, 6+2, 67x100cm - 2010

Címkék: fotó

Szólj hozzá!

Mozdulatlan folyamatok

Art BLOKK 2010.12.18. 23:35

Szirtes János festészetének performativitásáról már korábban is szó esett a blogon (5-ös számú bejegyzés). Ennek az izgalmas kérdésnek – vagyis a képek performativitásának – vizsgálata bepillantást nyújt sok kortárs alkotás eszmei hátterébe. Fontos leszögezni, hogy a performativitás alatt jelen esetben a képek eseményszerűségét vizsgáljuk, mivel e terminus alatt a művészettörténet első sorban nem ezt érti. 

Szirtes János festményeinek pontosan ez az esemény-, folyamat-szerűség az egyik központi eleme. Ennek a folyamatnak, mozgássorozatnak a végeredménye maga a festmény. Felismerve Szirtes képeinek ezt a kulcsfontosságú jellemzőjét a festmény - ez a stagnáló, mozdulatlan, színes, sík felület – kilép a konvencionális kép fogalomból, mely egyfajta, technikai szempontból vizsgált lezártságot, befejezettséget feltételez.

Szirtes alkotásai ebben az értelemben tehát úgy is értelmezhetők, mintha a festés aktusáról, az egész alkotói folyamatról (ide értve a kezdő gondolatot, az intenciót is), a kép születéséről készült felvétel egy „filmkockára” – vászonra - sűrített megfelelői lennének. Fontos felismernünk azonban azt, hogy ez a kimerevített pillanatkép semmiképpen sem értelmezhető, illetve fogható fel „képként” – vagyis statikus és változás nélküliként. A festmény összességét tehát a mögötte rejlő összes mozzanat együttese hozza létre, mely a néző tekintete előtt egyszerre, szimultán jelenik meg. És a festmény éppen a néző tekintetében bontakozik ki újra, ha felismerjük a mozdulatlanság illúziójába merevített folyamatokat. Mindez Szirtes munkáin legegyszerűbben a fröcskölt festékfelületeken érhető tetten – ennek a rendkívül dinamikus és expresszív emberi gesztusnak vizuális lenyomatában. 

Evidens, mégis nagyon fontos velejárója mindennek a képek időbelisége. Az említett folyamatok kibontása már önmagában is „időbelivé” teszi a festményt, ám az eseménysor alatt értett mozgás, festés szintén időben játszódik le, ami ismételten beépül a kép értelmezési szövetébe. Ezzel Szirtes egy olyan elemet épít be alkotásaiba, mely hagyományosan nem tartozik a festmények tulajdonságai közé. A kétdimenziós kép – mely esetenként három dimenzióban ábrázol – ezzel belép a negyedik dimenzióba. 

Festményei ez által nyitottá, „végtelenné” válnak abban az értelemben, hogy mozdulatlanságukban újra és újra létrejöttüknek egész történetét, folyamatát ismétlik, mutatják be. Mindezt filmszerűen teszik, miközben – ismételten – valójában csak stagnáló, mozdulatlan, színes, sík felületeket szemlélünk.

Kép adatai: Szirtes János - Szevasz
                                        2010
                                        akril, vászon
                                        100x120cm

Címkék: performativitás

Szólj hozzá!

31

Art BLOKK 2010.12.17. 16:15

Sebastian Weissenbacher, osztrák művész alkotásai éles szemmel és még élesebb „nyelvvel” – ecsettel – analizálja korunk vizuális toposzait és azok mechanizmusát. Munkáinak szándékolt giccsessége is a képi közhelynek, mesterkéltségének és trivialitásának ironikus kritikája. „Szép képein” legtöbbször ezt kínos pontossággal megfestett műanyag játékfigurák beállításain keresztül teszi, melyek bájukkal és egészséges humorukkal is vizuális kultúránk groteszk és abszurd elemeire hívják fel a figyelmet.

 

 

 

 


Kép adatai: Seabastian Weissenbacher - Egy pillanat!/Einen moment, bitte!
                                                            olaj, vászon
                                                            80x80cm
                                                            2004

Szólj hozzá!

30

Art BLOKK 2010.12.16. 15:49

Ray Monde, luxemburgi származású művész alkotásainak középpontjában a Test áll – egyaránt vizsgálva annak fizikai és szimbolikus szerepét, valamint kapcsolatát környezetével. A festőnő értelmezésében a Test a végső közös, érzéki tapasztalatot nyújtó „alapelem”, melyre a világ születése visszavezethető. Festményei naturalizmusuk, illetve „eszközeik” miatt nagyon erős szexuális, de még inkább erotikus felhanggal bírnak. A testeknek ez a – hol kegyetlen, hol valóban érzéki – erotikája azonban inkább csak kiindulópontja Ray Monde a világ és az élet legalapvetőbb elemeit és viszonyaikat vizsgáló, végtelenül szenzibilis művészetének.

Kép adatai: Ray Monde - Crescendo 2
                                      vegyes technika, vászon
                                      35x165 cm
                                      2010

Szólj hozzá!

29

Art BLOKK 2010.12.15. 16:52

Rozsda Endre 1999-ben rendezett Várfok Galériabeli bemutatkozó kiállítása alkalmával Böjte József filmrendező, operatőr interjút készített a művésszel. Sajnálatos módon az akkor Franciaországban élő alkotó néhány hónappal később elhunyt, így ez a beszélgetés lett az utolsó filmen rögzített interjú Rozsdával. Böjte az interjú nyomán haladva a művész barátainak, kollegáinak (köztük korábbi mentoráltjának, Françoise Gilot-nak), valamint szakértők visszaemlékezéseiből rendezte A szürrealizmus esperese című dokumentumfilmet több éves forgatás után. 2009-ben, Rozsda halálának 10. évfordulóján mutatták be a filmet a Várfok Galéria szervezésében a Várnegyed Galériában és a 2009-es Art Fairen, ma este 19 órától pedig újra megtekinthető a Francia Intézetben (Budapest, Fő utca 17.)

 Kép adatai: Rozsda Endre: Kínai folyó - olaj, vászon, 55x38 cm - 1981 

Szólj hozzá!

28

Art BLOKK 2010.12.14. 20:22

Ujházi Péter, festményei mellett, a' 70-es évektől folyamatosan készíti ún. „dobozmunkáit": különböző anyagok felhasználásával kisebb méretű fadobozokban építi fel világát, színházi, illetve díszlet- vagy makettszerű installációkhoz hasonlóan. A "jelenetek" struktúrája hol egyszerűbb, hol összetettebb. A szubjektív, narratív, első ránézésre játékosnak tűnő kompozíciók mögött azonban fanyar kritika, (ön)irónia húzódik meg. A dobozművek szoros rokonságban állnak képeivel is - tulajdonképpen munkássága egyfajta „naplónak" is tekinthető.

Kép adatai: Ujházi Péter: Nyár van, 1989, vegyes technika, 35x25 cm

Szólj hozzá!

27

Art BLOKK 2010.12.13. 16:41

Appelshoffer Péter a Spiritusz Galéria egyik fiatal festőművésze, akinek idén nyáron nyílt kiállítása párizsi „jegyzeteiből”, az őt megihlető város személyes élményekből, kötődésekből építkező kompozícióiból – miként műveiben is festészeti rétegek épülnek egymásra és egybe, a kirobbanó vagy érzékien absztrakt gesztusok és a finoman cizellált, vagy éppen nagyvonalú lendülettel festett felismerhető motívumok kettőssége kíséri. A párizsi képek egyik (nemcsak méretéből adódóan) legimpozánsabb darabja a Santiago Párizsban (2010) című mű, mely a párizsi műterméből nyíló látványt, a Saint Jacques-templom csonka tornyát ábrázolja. A műben tényleg tetten érhető bizonyos „franciás” könnyedség, lendületesség, az élénk színek, a faktúra magukkal ragadják a tekintetet – emellett a rá jellemző, sávokból felépülő kompozíción érzékeny formakezelés is megfigyelhető: a festő jól ismert motívumból indul ki, így idézve meg Párizs szellemét, melyet azonban a saját benyomásait közvetítő gesztusokkal, ecsetlendülettel, színekkel elvonatkoztat, absztrahál, s tesz így nagyon személyessé, meghitté egyben. A festmény kiemelt helyet kapott idén a Budapest Art Fair Spiritusz Galéria-standján, ezt megelőzően pedig a Regensburgban hagyományosan megrendezett kulturális fesztiválon, a donumentán választották és állították ki a német-magyar kurátorok a magyar képzőművészeket bemutató tárlaton.

A kép adatai: Appelshoffer Péter: Santiago Párizsban, 2010, olaj, vászon, 140x100 cm

Szólj hozzá!

Várady Róbert - Térképzetek

Art BLOKK 2010.12.11. 16:29

2010. december 12-én, most vasárnap nyílik a győri Esterházy-palotában Várady Róbert (1950, Budapest) egyéni kiállítása Térképzetek címen: a tárlat az elmúlt 10 év munkásságába nyújt betekintést.

A 2002-ben Munkácsy-díjjal kitűntetett festőművész rendszeres kiállítója a Várfok Galériának is (a Galériához kapcsolódó első kiállítása 1996-ban, a mai Spiritusz Galériával azonos nevű lakásgalériában volt, azóta tagja a Várfok Galéria állandó művészkörének). Művei több hazai közgyűjteményben megtalálhatók.

Várady 1980-as években induló pályafutásának első alkotásai a fotórealizmushoz köthetők, ugyanakkor már a kezdetektől észlelhető komoly érdeklődése a metafizika iránt. Ez a kettősség végig megfigyelhető, és az ’90-es évektől művei egyre elvontabbá, konceptuálisabbá váltak. Ebben az időszakban festményeit a változatos anyaghasználat, applikációk beépítése jellemzi, és ekkor installációkat is készít (Kultúrkörök, 1991; Oszlop, 1995).

Az évtized második felére már kialakult jellegzetes képi világa: monokróm, szőnyegszerű felületein a saját maga által kidolgozott jel- és motívumrendszerrel reflektál a kor egzisztenciális kérdéseire. Metafizikus beállítottságáról tanúskodik saját hitvallása is: „A festészet több mint kép. Bonyolult rendszer, lélek és gondolat, amely olyan elvont, mint a zene, de konkrétságában közelíthet az irodalomhoz. Ugyanakkor a piktúra gyakorta a kimondhatatlan, a megfogalmazhatatlan, a titokzatosság, az érzéken túli összefüggések világába vezet. ”

A műveihez felhasznált források változatosak: archaikus kultúrák jelképei, matematikai jelek éppúgy, mint a mai digitális világé, ugyanakkor számos esetben konkrét filozófiai vagy irodalmi szövegek inspirálják (Wittgenstein, Heidegger, Flusser, Baudrillard), melyekhez azonban nem „illusztrációkat” készít, hanem a fogalmakat próbálja vizuális nyelvre átültetni. Emellett a 21. század természettudományos felfedezései nyomán felmerülő problémák, mint a genetika, a klónozás, a kibernetikus világ is foglalkoztatják.

Egy-egy kérdéskörre sorozatokkal válaszol, amik nem különülnek el élesen egymástól, sőt inkább egymásba olvadnak – erre utalnak vissza-visszatérő motívumai is. Az egyik legfontosabb ilyen motívum a „fraktálok világához” köthető, azok képi megfelelői – Várady szemszögéből nézve. Vagyis ismétlődő, komplex geometriai formák alkotják a kép  kompozícióját, amik a következő lépésben már a művek hátterébe húzódnak vissza, átadva a helyet a realista módon megfestett alakoknak. Ezzel Várady egy olyan kifejezőeszközt alkalmaz, ami egyszerre szimbolizálja a rendet, harmóniát és a végtelenségbe futó áramlást.
Várady képeinek tere – melyre a kiállítás címe is felhívja a figyelmet – nem is igazán tér, sokkal inkább közeg. A fraktálok után (és mellett) később felfedezte az interface-t, ahol egymástól időben és térben távollevő dolgokat hozhat egy tér-idő síkba. Így egy képen belül két véglet szembeállítása vált lehetségessé konkrét személyek megidézésével, akik a magas illetve a populáris kultúrát képviselik (A fiatal Wittgenstein, az idős Wittgenstein és Madonna az Interface-ben, 2007).
Az életműben már korábban is volt példa a dolgok ütköztetésére elvont jelek segítségével (Neurózis, ataraxia-sorozat), és legújabb művein is ez a gondolat folytatódik (Ambivalenciák I-II., 2009-2010), létrehozva egy igen komplex, egymásba folyó, ugyanakkor nagyon következetes – és valóban kortárs – művészetet.


A győri kiállítás kurátora Bordács Andrea, a művészről készült monográfia szerzője. A 16 órakor kezdődő megnyitón Készman József művészettörténész vezeti be az odalátogatókat Várady művészetébe.
A kiállítás 2011. január 16-ig lesz látogatható.

A kép adatai: Várady Róbert: A fiatal Wittgenstein, az idős Wittgenstein és Madonna az Interface-ben, 2007, olaj, vászon, 180x140 cm

Szólj hozzá!

26

Art BLOKK 2010.12.10. 17:32

Rácmolnár Sándor vizuális közhelyeket fanyar, frivol hangnemben kifigurázó képi világának elemeit őskori barlangfestmények totemikus, mágikus alakjai, mitológiai héroszok és a technokrata éra piktogramjai jelentik. A ’80-as évek közepétől kiállító művész elsősorban grafikai médiumokkal dolgozik, munkái a graffitik és képregények világát idézik.

Rácmolnár egyes munkái nem függenek ugyan szorosan össze, magánmitológiájának visszatérő motívumai, alakjai azonban jól körvonalazzák az őt foglalkoztató kérdéseket: férfi és nő viszonya, a harc, a közdelem ikonográfiája, a hős és a hétköznapiság, a mítoszok metamorfózisának, mai környezetbe történő átültetésének problémáit. Munkáinak kritikai szellemét pedig semmi sem tükrözi jobban, mint legújabb alkotásainak tükör alapja, melyben a néző önmagával találkozik szembe.
Kép adatai: Rácmolnár Sándor - Szertartás
                  UV - print, dibond lemez
                  50x50cm
                  2009

Szólj hozzá!

25

Art BLOKK 2010.12.09. 17:25

Françoise Gilot a 20-21. század egyik autonóm, több forrásból táplálkozó, mégis szuverénné érett festői világot és értéket képviselő alkotója. A párizsi festő korai képei még Matisse hatásáról tanúskodnak, ám fiatalkori mentora 1941-42 között - a szintén a Várfok Galéria művészköréhez tartozó - Rozsda Endre volt, aki tovább tágította látókörét és mélyítette el a saját művészi világába vetett hitét. Stílusát nagymértékben befolyásolta 1944-ban kezdődő, Picassóhoz fűződő kapcsolata.

Megmaradt ugyan Gilot játékos hangvétele, az erős, tiszta színek használata, művészete azonban a kubizmus felé fordult – annak egy sajátos, egyéni értelmezésmódját képviselve, majd fejlesztve immár önállóan tovább. Festményein a színek tonalitása és a geometrikus struktúrák közötti viszonyt vizsgálja, ennek a vizuális relációs-rendszernek a segítségével sűríti egy festménybe komplex gondolatait, melyek az őt foglalkoztató festészeti, kompozíciós és gondolati, filozofikus problémákat járják körbe. Françoise Gilot 2000-ben állított ki először a Várfok Galériában, azóta összesen öt alkalommal, utoljára 2009-ben, valamint a szabadtéri Galéria 19 kiállítást is ő avatta fel a Várfok utcában, szimbolikusan a szuverén és határokon átívelő, univerzális festészet és művészet „nagyköveteként”. 

Kép adatai: Françoise Gilot - A Gordiuszi csomó II.
                                          olaj, vászon, 100 x 81 cm
                                          2005

Szólj hozzá!

24

Art BLOKK 2010.12.08. 20:40

A Várfok Galéria 2002 óta jelenteti meg rendszeres jelleggel, akár évente több alkalommal is, Várfok Füzeteit. A kiadvány a Galéria aktuális művészköréhez tartozó alkotóit hivatott „monográfiaszerűen” bemutatni, illetve olykor egy-egy konkrét műalkotás csoportot elemez behatóbban.
A változó terjedelmű katalógusok jellemző formátummal rendelkeznek. A jó minőségű képreprodukciókat általában egy vagy több művészettörténész által írt elemző-bemutató szöveg előzi meg, ami a magyaron kívül angol, francia vagy német nyelven is olvasható; a füzet végében pedig az alkotó életrajzi adatai, csoportos és egyéni kiállításai szerepelnek kronologikus rendben, felsorolásszerűen, hogy a művész teljes életművében való tájékozódást segítse az olvasó számára.
A füzetek azt a célt szolgálják, hogy praktikus formátumuk révén Magyarországon és külföldön egyaránt egyfajta jellemzést nyújtsanak egy adott művészről, így segítve az alkotások és munkamódszerek, gondolatvilágok mélyebb megismerését.
A legújabb, 15. számot Herman Levente Zónák című sorozatának szentelte a Galéria.

Szólj hozzá!

23

Art BLOKK 2010.12.07. 18:23

A Várfok Galéria alapítása óta több olyan kiállítási felületet, egységet prezentált már, melyek szokatlan – és pont emiatt érdekes módon – igyekeztek minél közelebb hozni a kortárs művészetet a Nagyközönséghez. Így az „éjjel-nappal látogatható” galéria ötletét először a Portál Galéria valósította meg 2002 és 2006 között a Várfok utcában. Ennek megszűnése (illetve az interneten való továbbélése) után 2007 tavaszán született meg a Galéria 19. A Várfok utcán haladva 19 fa kíséri a sétálót (innen a név); e fákat egyenként öleli körül egy speciális acélszerkezetre erősített, három felülettel rendelkező „üvegkordon”, melyeken csoportos vagy egyéni kiállításokat lehet megtekinteni egész nap, az év bármely évszakában - jó minőségű reprodukciók formájában. A folyamatos megtekinthetőség mellett ezzel létrejött Budapest első olyan szabadtéri kiállító-felülete, mely folyamatos jelleggel képviseli a szabadban a festészet műfaját. A kiállítások bizonyos időközönként cserélődnek, gyakran szöveges felületekkel kiegészülve, így konkrét információkat továbbítva az adott művész(ek)ről. Jelenleg Rozsda Endre (1913-1999) műveiből látható kiállítás.
A Galéria 19 szabadtéri kiállító-felületet a Várfok Galéria művészköréhez tartozó, nemzetközileg elismert Françoise Gilot festőművész avatta fel.
Képek az eseményről: http://www.varfok-galeria.hu/?mi=delikatesz&esemenyId=72&menu=delikates

Szólj hozzá!

22

Art BLOKK 2010.12.06. 14:57

A Spiritusz Galéria egyik fiatal festője, Jahoda Réka (1985) műveinek láttán elsőként groteszkségük ötlik szembe, melyek nem kímélik a nézőt. Legújabb, Family Life című sorozata is bővelkedik ironikus elemekben, de emellett azonnal feltűnik az a báj is, ami a témából, ezekből a bensőségesen megélt élményekből ered. Ez a kettősség a gyerekkori Mikulás-napokra való „kedves” megemlékezés bizarr, arctalan – álarcba és szakállba burkolózott – figuráiban, a fehérkesztyűs kislány és gyerekkorunk sokszor riasztó télapójának fura, fehérben lebegő jelenetében, talányos barter-akciójában és a nem kevésbé titokzatos címben is megmutatkozik – bájos riogatásként.

 

 

 

 

 

 

 

 

 A kép adatai: Jahoda Réka: Csere, 2010, akril, vászon, 20x30 cm

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása