Életkép-jeleneteket idéznek Sebastian Weissenbacher munkái, melyeken – a moralizáló zsánerfestészetre egyébként jellemző – tipizált, egy-egy jellemző tulajdonságot vagy magatartásformát képviselő alakokként a tárgyi világ közhelyes, banális (játék)figurái vannak realisztikusan megfestve. A többnyire műanyagból készült, a nézőben kedves emlékeket ébresztő szereplőket azonban Weissenbacher olyan „szituációkba” helyezi el, melyek explicit tartalma épp ellentéte az első pillantásra ártalmatlannak, ártatlannak tűnő alakoknak. Az osztrák művész így egyfelől (a giccs mechanizmusát vizsgálva, annak sajátos kritikai poézisét is megteremtve) a vizuális közhelyek, trivialitások „leleplezésére” törekszik, ugyanakkor a mesterséges környezet abszurd, groteszk és torz vonásainak felmutatásával, álszent figuráival életműve a moralizáló zsánerfestészet hagyományait „eleveníti fel”, azon belül pedig – a művész humoros hangneme folytán – annak szatirikus, ironikus vonulatát.
Kép adatai:
Sebastian Weissenbacher: A túlkapás avagy minap a kertészetben - olaj, akril, vászon; 40x50cm - 2008