HTML

Art BLOKK

Az Art BLOKK Galéria azzal a céllal jött létre, hogy az 1990-ben alapított, nagy múltú Várfok Galéria szakmai tapasztalatából építkezve egy időszaki művészeti projektet képviseljen egy új generációs bevásárlóközpont épületében. A Corvin kereskedelmi központ kezdeményezésére elindított projekt a Várfok Galéria és fiókgalériája, a Spiritusz Galéria révén - a neves mesterektől kezdve a legfiatalabb tehetségek izgalmas, friss és karakteres művein át - a kortárs képzőművészet széles spektrumát képviseli. Egyik elsődleges célja, hogy a kortárs művészet „rajongóinak” számát egyre gyarapítva, minél szélesebb rétegekkel megismertesse és megszerettesse a jelenkor izgalmas vizuális megnyilvánulási formáit. Az Art BLOKK blogja e kezdeményezés mindennapijairól ad hírt... Nyitva: hétfő-péntek 13-21, szombat 10-21, vasárnap 10-19

Rendezett káosz

Art BLOKK 2011.01.29. 21:49

Nádler István festészetéről már korábban is szó esett a blogon (14-es, 38-as, 54-es bejegyzések). A korábbi bejegyzésekkel kapcsolatban felmerült gesztusfestészet által felvetett egyik lehetséges probléma – hogy valójában milyen viszonyban is van egymással az eredeti koncepció és a gesztus spontaneitása - azonban lehetőséget nyújt arra, hogy jobban is elmerülhessünk Nádler István festészetében.

A gesztusfestés tulajdonképpen nem más, mint amit neve is ígér: mélyen érzelmi indíttatású, a művész mozdulatai, vonásai, gesztusai után keletkezett nyom. Az ezen gesztusok nyomán létrejövő esetleges forma adja a tulajdonképpeni festményt. A gesztusok egy előre jól meghatározott koncepció szerint születnek: színük, irányuk, az általuk leírt út, hosszuk, szélességük, intenzitásuk mind az eredetileg elképzelt hatás elérésének célját szolgálják. Végleges formájuk mégis spontán és teljesen egyedi – erejük pedig e kettősségben rejlik.

Nádler István képeire ez pedig fokozottan igaz. A művész képei ugyan korszakolhatóak, az egyes korszakok azonban mind egy jól körülhatárolható gondolat körül forognak, melynek a festmények formai adottságai is alá vannak vetve. A 38-as bejegyzésben leírt fekete képek mindegyike például a monokromitásból fakadó, a néző legbensőbb, egészen ösztöni szintjét megszólító egységes feketére és az ahhoz kapcsolható gondolatokra, érzelmi hatásokra építenek. E „kereten” belül jelennek meg a művész gesztusai, amik egyszínűségükben egyszerre áttetszőek és nyersek. Mindez a Nádler képeinek központi elemeit képző földi- és transzcendentális lét közötti kapcsolat gondolatát hivatott felébreszteni a nézőben.

Nádler festményeinek tehát adott egy gondolati kerete, ami bizonyos szintig előre meghatározza a kép által kiváltott hatást. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a megelőző koncepciónak a gesztus csak annyiban van alávetve, mint a festmény egységes elgondolása magának a gesztusnak: Az előre meghatározott, elérni kívánt hatás által kiváltott érzelmi állapotban – tehát spontán - születő gesztus (ami végső soron maga a kép) az, ami nyomán létrejön a festményt életre hívó eredeti, megszervezett hatás.

Nádler festményei végső soron tehát egy önmagukba visszakanyarodó érzelmi- és logikai kört alkotnak. A nézőben kiváltani kívánt érzelemhez az alkotónak éppen, hogy át kell élnie ezt az emocionális-hatást a megfelelő képi forma (a gesztus) megtalálásához, mely aztán képes lesz ugyan ezt – tehát az eredeti hatást – felidézni a szemlélőben.

Nádler esetében ez a hatás a legtöbb esetben pedig valamiféle katarzishoz vezeti, közelíti a nézőt. A művész az egészen elemi, ösztöni és a ráció ütköztetésével, azok egybeforrasztásával nyújt művészi élményt, mely egy felsőbb, transzcendenshez közelíti az alkotót és nézőt egyaránt.

Képek adatai: Nádler István - Nr.5.; 2006, olaj, vászon, 160x120cm
                                        - VII/b; 2008 kazeintempera, vászon, 120x80cm

Címkék: gesztusfestészet

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://artblokk.blog.hu/api/trackback/id/tr122624053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása