HTML

Art BLOKK

Az Art BLOKK Galéria azzal a céllal jött létre, hogy az 1990-ben alapított, nagy múltú Várfok Galéria szakmai tapasztalatából építkezve egy időszaki művészeti projektet képviseljen egy új generációs bevásárlóközpont épületében. A Corvin kereskedelmi központ kezdeményezésére elindított projekt a Várfok Galéria és fiókgalériája, a Spiritusz Galéria révén - a neves mesterektől kezdve a legfiatalabb tehetségek izgalmas, friss és karakteres művein át - a kortárs képzőművészet széles spektrumát képviseli. Egyik elsődleges célja, hogy a kortárs művészet „rajongóinak” számát egyre gyarapítva, minél szélesebb rétegekkel megismertesse és megszerettesse a jelenkor izgalmas vizuális megnyilvánulási formáit. Az Art BLOKK blogja e kezdeményezés mindennapijairól ad hírt... Nyitva: hétfő-péntek 13-21, szombat 10-21, vasárnap 10-19

Nyelvtanfolyam

Art BLOKK 2011.05.21. 12:28

A zsáner lényege a moralizáló tartalom, a példa, a kép tanulsága volt. Festői oldalról ennél nyilvánvalóan többről volt szó – kompozíció, tömegelosztás, csoportok, fények és színek problémái -, de a zsáner műfajának, illetve a néző szempontjából ezek csak másodlagos fontossággal bírtak. Ahogy arról a héten már korábban is szó esett, a zsáner lényege példázat értékében keresendő, amit egy közös és mindenki által ismert vizuális nyelven keresztül fejtett ki – külön (általános érvényű és ismeretségű) szimbólumtárak jöttek létre.
Fontos, hogy a zsánerképek moralizálására egyfajta semleges nézőpont jellemző: legyen szó akár bordélyházi vagy családi jelenetről, a festő nem foglalt állást, se pozitív se negatív irányban. A zsánerképekre egyfajta általános derű volt jellemző, de ez inkább egyfajta, a nézővel való cinkos összekacsintásnak tekintendő, semmint tényleges ítélkezésként – mindenki látja és érti mi van a képen, ki-ki döntse el maga, mit gondol.
A zsáner műfaja a kortárs művészetben azonban elvesztette eredeti jelentését és teljesen átalakult formában fedezhető fel – és nem véletlenül. A modern óta, sőt már a 19. század közepétől a művész semleges pozícionálódása témája felé gyakorlatilag megszűnt, egész egyszerűen nem létezik többé semleges nézőpont. Mindenki gondol valamit, ami már eleve meghatározza látásmódját és így munkáját is. A kortárs művészet egyik alapvetője a koncepció, aminek meg kell jelennie a műben. Ráadásul a zsánerképek egészen szűk, intim légkörét felváltotta a sokkal szélesebb körben való vizsgálódás, a társadalom egészét meghatározó viszonyok feltárása – igaz ez azokra az alkotásokra is, ahol a társadalom egészére vonatkozó jellegzetességeket egy egészen szűk keresztmetszetű példán mutatja be a művész.
Művész és néző álláspontja tehát már előre meghatározott – ez pedig általában egy külső pontot jelent. Az alkotásokban megjelenő vizuális jelek idegenek: nincsen egy általános érvényű eszköztárunk, ami alapján értelmezhetnénk a műalkotásokat. Az alkotók saját nyelvezetet alakítanak ki, ami saját magára mutat rá, ezáltal egyfajta törés érzékelhető: az egyéni jelek önmagukat jelentik, saját magukra utalnak, jelentésüket csak az alkotó ismeri biztosan; míg az átvett szimbólumok már elvesztették eredeti jelentésüket, ahhoz a mai néző már nem férhet hozzá, hiszen azok csak saját korukban voltak érvényesek, tehát (a művész által) újraértelmezett jelekről van szó. Ebben az értelemben beszélünk külső nézőpontról – ahhoz, hogy a néző értékelni tudja a kortárs alkotásokon bemutatott „életképeket” először meg kell tanulnia dekódolni azokat. Jel és jel közötti különbségtevésről van tehát szó, egy vizuális nyelv elsajátításáról, ami a képek szemlélésével hozzáférhető: Kazovszkij képi világa könnyen olvashatóvá válik, ha megismerjük jellegzetes motívumait; Herman tájai is egymáshoz való viszonyukban értelmezhetők; Szirtes és Várady gondolkodásmódja is könnyen követhető, ha alkotásaik vezérfonalát követjük. A hangsúly ennek a vizuális nyelvezetnek a folyamatos ápolásán, csiszolásán van, ami a műalkotásokkal való foglalkozással érhető el.


Képek adatai: El Kazovszkij - Téli utazás A.C.-hattyúval; 2006, olaj, vászon, 70x100cm
                     Szirtes János - Lövészárokban IV.; 2004, C- print, habkarton, 34x70cm
                     Várady Róbert - A dolgok fordulata I.; 2008, olaj, vászon, 140x190cm

Címkék: zsáner

Szólj hozzá! · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://artblokk.blog.hu/api/trackback/id/tr912921231

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: nézzük együtt ... NAGY ISTVÁN KÉPEIT! 2011.05.21. 17:21:33

Minden festő másként látja és ábrázolja a világot, művében mindig ott van a véleménye, gondolata, érzése is – állapítottuk meg a tavaszi Szitakötőben, Csontváry képeit nézve. Nagy István műveinél ezt az alapigazságot azért is érdemes újra előhívn...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása