Szirtes János 92/45 című művén (mely 2009-ben a Várfok Galéria Akt, csajok című csoportos tárlatán szerepelt) látható női aktjának „élethűsége” nem a realisztikus ábrázolásmódból ered. A korommal bevont vászon sötét hátteréből egy női test (néhol el-elmozdult) lenyomata világosan, mintegy „negatívként” rajzolódik ki a képen. Az 1960-as évek body art-jának, vagyis testművészetének egyik megteremtője, Yves Klein alkalmazott elsőként úgynevezett „élő ecseteket” – melyek magukat a húsvér modelleket jelentik –, és így az ábrázolás tárgyát ábrázolási eszközzé alakította át. A modell a különböző művészi instrukciók szerint „mozog”, és érinti testét a felülethez (vagy mozgatják azt körülötte), ezáltal az alkotás folyamata akcióvá válik. Az elkészült mű tulajdonképpen magának az akciónak is „lenyomata”, „dokumentációja”, mely Szirtes e művén a test „beállításából” (és anyaghasználatából) fakadóan az archaikus, ősi kultikus rituálékhoz kapcsolódik, azokat idézi fel.
Kép adatai:
Szirtes János: 92/45 - vegyes technika, vászon; 90x80cm - 1992