Françoise Gilot a Turning point – Ahonnan nincs visszatérés című 1984-es papírmunkáján hosszúkás alakzatokkal és a színekkel egy mélyebb, más ebben a korszakban készült műveihez hasonlóan saját életéből merített tapasztalatok alapján megfogalmazódott bölcsességeket oszt meg. A különböző rajzolatú alakzatok nem különülnek el, hanem kapcsolatban állnak egymással, e kapcsolódási módok azonban nem egyformák: változatos méretük, formájuk egyrészt térbeliséget ad a kompozíciónak, másrészt a közel- és távollétük időbeliséget teremt. Az idomok néhol intenzív sárga gyűrűvel, máshol zöld, vörös elemekkel is összefüggenek. Nem véletlen e két komplementer szín hangsúlyos alkalmazása (hiszen Gilot alapvetően kolorista festő), segítségükkel az egymásba való átfordíthatóságra hívja fel a figyelmet. A homogén háttér fehérsége ellenben a kompozíció közepénél átvált vörösbe, éppen azon a helyen, ahol a főalakzatok közötti kapcsolat megszakad, az emberi élet, a kapcsolatok címben is megemlített visszafordíthatatlan fordulópontjára utalva.
Kép adatai:
Françoise Gilot: The Turning Point - Ahonnan nincs visszatérés - vegyes technika, papír; 56x76 cm - 1984