Szirtes János Szégyen-Titok című, 2004-es installációjában a zsánerkép műfajának egy kortárs párhuzamával találkozhatunk. A multimédia installáció egy jelenetében téli, fagyott, ködös tájban jelenik meg egy nagykabátos nő, a testéhez kötözött székkel. A helyzet könnyen értelmezhető: A titkolni való szégyen valami olyasmi, amiről legszívesebben nem vagy csak kényszeredetten veszünk tudomást. Egyszerre akarunk megszabadulni és vagyunk képtelenek elválni tőle – a szégyen a miénk, ami valami tőlünk teljes mértékben idegen, sőt velünk egyenesen ellentétes dolog (amit itt a szék jelképez). Ahhoz, hogy titkunk megszűnjön fel kéne azt tárnunk, de ez nem történhet meg, hiszen akkor kiderülne szégyenünk.
Ennek a kettősségnek egyfajta elhalás és merev rezignáltság lesz az eredménye – fagyottság és ridegség. Ennek okáról pedig nem akarunk tudomást venni, magunk előtt is elfedjük – ködbe vonjuk – és elfordulunk tőle.
138
2011.05.21. 02:58
Címkék: zsáner
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.