Fátyol Viola „Random Still Lifes” sorozatában korántsem a címben szereplő véletlenszerűséggel kiválasztott, illetve megkomponált csendéleteket mutat be. Fátyol „Random Still Lifes V.” fotója valójában játék: Abba a hagyományba csatlakozik be vele, ahol a fotó a festészet látásmódjához közelítve, annak eszköztárával dolgozik. Jelen kép a holland festészetben született trompe l’oeil egy kortárs változata. A trompe l’oeil szó szerinti jelentése és célja is a szemet becsapó festészet – ahol a kép annyira pontosan és élethűen van megfestve, hogy nem is festményként látjuk. Lényege azonban nem ez a hihetetlen mesterségbeli bravúr, hanem éppen ennek leleplezése – a néző rádöbbentése, hogy a festő be tudta csapni a néző szemét.
Fátyol fotója is a látásnak erre az egyből-felismerő mechanizmusára kérdez rá: a fotó minden festménynél pontosabban adja vissza a látványt, a végeredmény azonban ugyan az. Nem egy poszterekkel teli falat látunk, ráragasztott modell-repülővel, illetve a fal előtt álló virággal. Fátyol becsapta szemünket – a „Random Still Lifes V.” nem más, mint egy sík felület.
Kép adatai: Fátyol Viola - Random Still Lifes V.
132
2011.05.12. 22:27
Címkék: csendélet
Szólj hozzá! · 1 trackback
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: nézzük együtt ... NAGY ISTVÁN KÉPEIT! 2011.05.21. 17:25:04
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.