Rozsda Endre korai, útkereső szakaszában több tájképe is született, illetve kiforrt stílusában is készültek festményei, melyek címükben konkrét helyekre utalnak – ez utóbbiak kis túlzással tájképként is értelmezhetőek.
Rozsda korai képein a táj csupán a festésre apropót nyújtó ok volt, nem pedig a természetbe, a Természet iránt való vágyakozás. Ezek a tájképek tehát a festészet kedvéért, Rozsda saját festői nyelvének megtalálásáért készültek – tájképek a festészet kapcsán. Mint látjuk, a tényleges táj itt is csak másodlagos szerepet játszik, kéznéllévő kompozíciós séma.
Kései képein a táj pedig olyannyira absztrahált – mint minden más Rozsda esetében -, hogy tényleges párhuzamot nem is tudunk felfedezni: ezek csak a hely, a táj hangulatát, a festőben a tájhoz fűződő emlékek képét mutatják meg.
Kép adatai: Rozsda Endre - A szénában
1934 olaj, vászon
46x55cm
122
2011.04.28. 22:16
Címkék: tájkép
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.