Képzőművészeti technikákat bemutató „sorozatunkban” ma egy olyan grafikai eszközről lesz szó, mely mindennapi használati tárgyunk, ugyanakkor művészi kifejezőeszközként való felhasználása sem ritka a kortárs képzőművészetben.
A ceruza elnevezése latin eredetű, ólomfehér anyagot jelent, de a tulajdonképpeni rajzeszköz a grafit, mely a szén kristálymódosulata. Ezt porrá őrölve agyaggal keverik, formába öntik és kiégetik, majd az így kialakított kis vesszőcskéket helyezik foglalatba.
A grafit minősége a hozzáadott agyaggal befolyásolható: az úgynevezett H és B sorozatok, melyeket Nicolas Conté alakított ki még a 18. század végén, a grafit keménységét illetve puhaságát jelölik. A keményebb grafit karcolhatja is a papírt, jellegzetes szürke, csillogó színével ugyanakkor jól megkülönböztethető más rajzeszközöktől is. Mivel nagyon pontos, precíz rajzot és finom vonalvezetést tesz lehetővé, sokszor születnek önálló műalkotások ezzel az eszközzel, melyet akár más technikákkal is kiegészítenek, ahogy Győrffy László több grafikáján is látható, de éppúgy alkalmazzák vázlatok, tanulmányrajzok készítéséhez is, hiszen az egyik legolcsóbb és legkönnyebben beszerezhető rajzeszköz.
Ma este 18 órakor nyílik meg Csiszér Zsuzsi Átjárás című egyéni kiállítása a Fővárosi Kiscelli Múzeumban!
A május 8-ig megtekinthető tárlaton egy különleges installáció lesz látható, mely a Várfok Galériában holnap megnyíló kiállítással párhuzamosan a festőnőt aktuálisan foglalkoztató kérdéseket mutatja be más-más oldalról.
Kép adatai: Győrffy László: Hiányzó vázlat a tervhivatalból - akvarell, ceruza, akril, tus, papír - 2006
103
2011.03.31. 18:29
Címkék: grafit
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.